Myślenie uczniów to nadrzędny cel edukacji w Szkołach Uczących Myślenia. Nasi nauczyciele, planując proces edukacyjny, koncentrują się na stworzeniu warunków i przestrzeni do myślenia swoich uczniów.
Język kształtuje nasz świat.
Język myślenia kształtuje nasze myślenie.
Nauczyciele ze Szkół Uczących Myślenia wiedzą jak wspierać swoich uczniów w rozwijaniu myślenia, nazywaniu procesów myślowych. Podnoszą tym samym znacząco samoświadomość i autorefleksyjność swoich uczniów, pomagają im kształtować umiejętność myślenia o myśleniu.
Klasy w kulturze myślenia charakteryzują się bezustannym dzieleniem się bogactwem i różnorodnością myślenia! Panująca w klasie kultura błędu sprawia, że uczniowie czują się bezpieczni i ważni. Dzięki temu dużo częściej i zwiększa łatwością i otwartością dzielą się swoim myśleniem o wiedzy, o temacie lekcji. Nauczyciele ze SUM nie odpytują z wiedzy, są przede wszystkim ciekawi myślenia swoich uczniów, aktywnie ich słuchają i zadają pytania pogłębiające ich myślenie.
To główna cecha charakteryzująca nauczyciela ze Szkoły Uczącej Myślenia. Nauczyciel ten bezustannie poszukuje możliwości do tworzenia warunków sprzyjających myśleniu i uczeniu się swoich uczniów. Z ogromnym zaciekawieniem podchodzi do kolejnej lekcji, wypatrując w niej możliwości posłuchania swoich uczniów.