Blog

Czym się różnią fakty od opinii? Tabela z różnicami

Fakty i opinie są często wypowiadane jednym tchem; określenia te mają jednak ogromną różnicę w ich znaczeniu. To, czy wypowiedź jest faktem czy opinią, zależy od ważności oświadczenia. Fakt odnosi się do czegoś prawdziwego lub rzeczywistego, co jest poparte dowodami, dokumentacją itp. Z drugiej strony, opinia jest tym, w co dana osoba wierzy lub myśli.

Myślenie krytyczne a kompetencje kluczowe

Celem tej serii artykułów jest wskazanie, jak wykorzystanie myślenia krytycznego wpływa bezpośrednio na rozwój wszystkich kompetencji kluczowych. Tezą, którą stawiam jest następująca: “STOSUJĄC MYŚLENIE KRYTYCZNE BĘDZIESZ AUTOMATYCZNIE ROZWIJAĆ KOMPETENCJE KLUCZOWE SWOICH UCZNIÓW”. W kolejnych artykułach z tego tematu będę opisywał kolejną kompetencję kluczową, którą można rozwijać dzięki stosowaniu myślenia krytycznego. Innym, równie ważnym celem tych.

Dylemat współczesnego nauczyciela

Nauczyciele dziś pracujący w szkole funkcjonują w bardzo niekorzystnych warunkach pracy. Pomijam w tej chwili sprawy prawne, finansowe – chcę tu skupić się na dylemacie nauczyciela w obszarze czego i jak nauczać. System oświaty WYMAGA realizacji podstawy programowej, którą można określi słowem WIEDZA – wtłoczyć jej maksymalnie dużo i efektywnie w głowę ucznia. Sprawdzeniem zaś.

Myślenie krytyczne – przykłady

Myślenie krytyczne daje możliwość stworzenia w szkole, w klasie, podczas lekcji przestrzeni, w której zmienia się rola nauczyciela i ucznia. Nauczyciel staje się moderatorem, który inspiruje do myślenia, zachęcając uczniów do doświadczania wiedzy, z kolei uczeń staje się bardzo aktywnym uczestnikiem zajęć, bo to na niego przeniesiona zostaje odpowiedzialność za proces uczenia się. Pomagają w.