Blog

Jak rozwijać myślenie krytyczne w klasie? Etap zerowy/startowy

W tym obszarze nie ma za wielu propozycji na rynku edukacyjnym. Ze swojej strony jednak zaprezentuję Państwu dwie drogi. Pierwsze, ogólne podejście (do zastosowanie od zaraz) i drugie – przy zastosowaniu specjalnych narzędzi myślowych TOC. Podejście ogólne, to sposób, w jaki prowadzimy lekcje, na co zwracamy uwagę. W tym obszarze najważniejsza jest rola nauczyciela, który.

Jakie wartości niesie ze sobą nauczanie krytycznego myślenia?

W tym miejscu muszę tu rozpocząć od pytania “Po co jest szkoła?” Czy wszyscy znają odpowiedź na to pytanie? To nie jest takie oczywiste, ponieważ system powszechnej edukacji trochę się zmienił od momentu swojego powstania, czyli ponad 200 lat temu Prusach. Teraz najczęściej pada odpowiedź: „Przygotowanie do kolejnego etapu edukacyjnego”. W skrócie to oznacza przygotowanie.

Kultura umysłowa Polaków – dlaczego myślimy tak, jak myślimy?

Aby zrozumieć dzisiejszą mentalność Polaków, trzeba się cofnąć o co najmniej kilka wieków. Sarmatyzm, krótka reformacja, słaby wpływ nurtów oświeceniowych oraz bardzo silny romantyzm – to wszystko spowodowało, że przez wieki kształtowała się u nas aintelektualna kultura umysłowa. Przedkładaliśmy czyn nad myślenie. Emocje nad racjonalność. Pojedynczych bohaterów nad społeczeństwo. Spora część tej spuścizny została w.

Różne definicje myślenia krytycznego

Michael Scriven: Krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów. John Dewey: Refleksyjne myślenie jest czynnym, wytrwałym i uważnym rozważaniem jakiegoś przekonania lub przypuszczalnej formy wiedzy – ze względu na podstawy, na których się opiera, oraz dalszych wniosków, do których doprowadza. Stella Cottrell: Krytyczne myślenie jest złożonym procesem rozważania pewnego.