Blog

Bariery w rozwoju myślenia krytycznego

Aby rozwijać w sobie myślenie krytyczne trzeba woli, determinacji i “otwartej głowy”. Nie jest do dane każdemu – utrudnień i przeszkód w rozwoju myślenia krytycznego jest bardzo dużo. Ważne, aby spojrzeć obiektywnym okiem na siebie i przyznać, czy któraś z tych cech/sytuacji stanowi przeszkodę we mnie samym. Tymi przeszkodami są: brak odpowiednik informacji; słabe umiejętności.

Cztery etapy rozwoju osobistego w myśleniu krytycznym

Zapoznajcie się Państwo z tym materiałem i zobaczcie, na jakim etapie jesteście teraz (oczywiście najczęściej): Dowiedz się, na którym etapie rozwoju myślenia krytycznego jesteś A – WIEM, ŻE WIEM – cechy myśliciela pozbawionego refleksji nie zauważamy, że notorycznie dokonujemy schematycznych założeń, formułujemy oceny i opinie. Poruszamy się tylko w ograniczonym zakresie swojego punktu widzenia; mylimy.

Krótka charakterystyka osoby myślącej krytycznie

“Dobry nauczyciel sprawia, że będziesz myślał, nawet jeśli nie chcesz”. Poniżej znajdą Państwo najczęściej spotykane cechy osób, które stosują myślenie krytyczne. Zachęcam do refleksji: które i ile z nich pojawiają się na Państwa lekcjach (proszę zaznaczyć wybrane). Uczeń: Umiejętnie i bezstronnie korzysta z dowodów Formułuje myśli w sposób zwięzły i sensowny Rozróżnia logicznie uzasadnione i niepoprawne.

Co to jest myślenie krytyczne? Przykłady

Przykłady myślenia krytycznego Na początek trochę teorii. Nie ma jednej oficjalnej definicji myślenia krytycznego – podaję więc najczęściej spotykane. „Krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów” – Michael Scriven „Refleksyjne myślenie jest czynnym, wytrwałym i uważnym rozważaniem jakiegoś przekonania lub przypuszczalnej formy wiedzy – ze względu na podstawy,.