Co to są narzędzia Krytycznego Myślenia

Jak wiemy, myślenie krytyczne ma już prawie 2500 lat i cały czas się rozwija.

Ostatnie 50 lat to rozkwit tej dziedziny nauki, gdyż żyjemy w erze humanizmu, a to determinuje nowe podejście – zdecydowanie większa uważność na to kim jesteśmy, co myślimy, co czujemy.
Myślenie krytyczne najłatwiej stosować i rozwijać poprzez zadawanie pytań. Ale teraz, w XXI w,  to może być już niewystarczająco. A dokładniej, żyjemy w czasach gdzie myślenie wizualne staje się koniecznością – żyjemy w czasach obrazów, grafik, symboli – wszystko co wizualne staje się prostsze, szybsze, łatwiejsze w przyswojeniu.

Dla wielu osób termin „narzędzia myślowe” stanowi pewnego rodzaju zagadkę, budzi niezrozumienie, czy jest po prostu zbyt abstrakcyjny pojęciem.

Prawdopodobnie pierwszą osobą, która użyła tej nazwy był rosyjski psycholog Lew Wygotski, (rosyjski psycholog 1896-1934), który już prawie 100 lat temu, pisał o nich, zachęcał do ich stosowania aby sprostać wyzwaniom XX w (!)

Wygotsky mówił, że przez tysiące lat człowiek wynalazł wiele narzędzi, które zwiększyły nasze możliwości fizyczne, dzięki którym mogliśmy zbudować naszą cywilizację, infrastrukturę. Teraz jednak (początek XX w) już czas, aby człowiek zaczął wymyślać NARZĘDZIA myślowe, które zwiększą nasze możliwości poznawcze, intelektualne, dzięki którym będziemy mogli lepiej, efektywniej myśleć, a zwłaszcza w obszarze rozwiązywania problemów, które stają się coraz trudniejsze do rozwiązania.

Teraz, w XXI w, w erze globalnego Internetu, zalewu informacji, wszechobecnej manipulacji, to właśnie NARZĘDZIA myślowe są tym co może nam pomóc w zrozumieniu świata, a przede wszystkim rozwiązywaniu problemów, podejmowaniu świadomych, dobrych decyzji.

Czym więc są „narzędzia myślowe”? Mogą nimi być:

  • Mapy
  • Grafy
  • Tabele
  • Organizery
  • Schematy
  • Wizualne zestawienia
  • Itp.

Jakie cechy powinny mieć narzędzia krytycznego myślenia?

  • Pomagać w „zorganizowaniu” myślenia
  • Wizualne
  • Pomagać szybciej analizować, syntezować, dostrzegać reguły, kategoryzować, itp
  • Pomagać uczniom szybciej wyciągać wnioski
  • Ułatwiać rozwiązywać problemy, które bez narzędzi wydają się nie do rozwiązania

Narzędzi myślowych opisanych na świecie jest już około 150 – rolą nowoczesnego nauczyciela jest przekazać je uczniom, aby to oni wiedzieli, którego narzędzia użyć do konkretnego wyzwania, problemu.

W tej chwili dysponujemy największą bazą narzędzi krytycznego myślenia w Polsce!

Dzielimy się nimi z wszystkimi chętnymi. Oferujemy szkolenia, kursy online, webinary, tutoriale z następujących narzędzi, rutyn i modeli myślenia krytycznego:

  • Narzędzia TOC Elliego Goldrata
  • May Rozwiązywania Problemów dr Danilo Siriasa
  • Model Vess amerykańskiej firmy „Edu1st”
  • Project Zero z Harvard University

Narzędzia krytycznego myślenia są bardzo uniwersalne, oznacza to, ze można je stosować praktycznie do każdej treści, do każdego przedmiotu, do każdego poziomu edukacyjnego.
Na kolejnych podstronach znajdziecie opis czterech kategorii narzędzi, rutyn, modeli krytycznego myślenia. Wybierzcie te, które Was najbardziej zainteresowały i przejdźcie do naszych szkoleń, kursów online, aby szybko i praktycznie nauczyć się ich dla siebie i swoich uczniów.