Przytulasy, władza i współpraca, czyli myślenie krytyczne na gramatyce

Przytulasy, władza i współpraca, czyli myślenie krytyczne na gramatyce

Zagadnienia językowe z podstawy programowej są w opinii uczniów i uczennic nudne i trudne. Dlatego w swojej pracy staram się stosować różne metody tak, aby uatrakcyjniły zmagania z tymi zagadnieniami.

Postanowiłam w końcu wspomóc się postawami i rutynami myślenia krytycznego. Na lekcjach z klasą 4 i klasami 6 kształtowaliśmy takie postawy jak:

  1. Przetwarzanie informacji.
  2. Rozwiązywanie problemów.

Z czwartakami utrwalaliśmy dziś poznane funkcje „i”. Rozpoczęliśmy lekcję od rutyny MOST do funkcji „i”.

Uczennice i uczniowie główkowali, zastanawiali się i wymyślili świetne mosty, którymi z zaangażowaniem się dzielili z klasą. W odpowiedziach nie mogło zabraknąć wyrazu przytulanie lub porównania „i” do przytulasa – w końcu wszyscy wiedzą, że „i” uwielbia przytulać się do spółgłosek.

 

Następnie zabraliśmy zeszyty oraz długopisy i… wyszliśmy na boisko. Tam czwartaki otrzymały rysnotki stworzone przeze mnie, przypomnieli, jakie role przyjmuje „i” w wyrazach i ruszyli na poszukiwania. Ich zadaniem było znaleźć wokół siebie wyrazy z „i”, a następnie wpisać je w miejsca z konkretnymi funkcjami.

Dzieci pracowały w parach z zaangażowaniem. A po pracy znalazła się chwila na zasłużoną zabawę.

 

Natomiast w 6 klasach utrwalaliśmy trudny temat – zdania złożone współrzędnie oraz zdania złożone podrzędnie. Nad tymi zagadnieniami pracowaliśmy jeszcze w czasie zdalnego, więc dzisiejsze spotkania były znakomitym sposobem na rozeznanie, jak ten temat rozumieją.

Lekcję rozpoczęliśmy od budowania MOSTÓW do zdania złożonego współrzędnie i zdania złożonego podrzędnie. Jedne z ciekawszych odpowiedzi, które padały to władza do zdania złożonego podrzędnie lub zdanie złożone podrzędnie jest jak podium, na którym ktoś jest u góry, a inny na dole. A do zdania złożonego współrzędnie choćby równość czy współpraca.

Następnie szóstaki pracowały w grupach. Otrzymały stworzone przeze mnie zdania pojedyncze o Kocie Kłopocie (bohater gry z języka polskiego mojego autorstwa, w którą gramy przez cały rok szkolny). Ich zadaniem było stworzenie najpierw zdania złożonego współrzędnie, a później z tych samych zdań pojedynczych zdania złożonego podrzędnie. Uczennice i uczniowie je przedstawiali na forum i omawiali, co się zmieniło oraz wyjaśniali, jak tworzyli te zdania. Tłumaczyli też, dlaczego dane zdanie jest współrzędnie złożone, a inne podrzędnie.

Po kilku rundach spotkanie zakończyliśmy rutyną Myśl, Kombinuj, Odkrywaj, dzięki której uczennice i uczniowie mogli zwrócić uwagę na to, co już wiedzą, a czego jeszcze im brakuje oraz czego chcieliby poszukać. Ich odpowiedzi też pokazały mi, kto, co już wie, a nad czym musi popracować.

Uczniowie początkowo nie wiedzieli, jak pracować z rutynami i zagadnieniami językowymi. Musieli rzeczywiście się wysilić, ale jak na pierwszy raz – było rewelacyjnie. Ja też już się nie boję iść na gramatykę z mk.