Nie ma jak w szkole ­čśŐ!

Nie ma jak w szkole ­čśŐ!

ani Ago, koniec z byciem Youtuberk─ů (ucz.kl.5)!

Zrzucamy pi┼╝amki, dresy i kapcie, przywdziewamy st├│j ÔÇ×do ludziÔÇŁ i przechodzimy z pokoju do sali lekcyjnej ­čśŐ!!!

Ale najpierw kilka s┼é├│w podsumowania, a potem pomys┼éy na pierwsze spotkania stacjonarne. Do wykorzystania r├│wnie┼╝ po wakacjach ­čśŐ.

 

Postawy

  • Rozpoznajesz swoje i innych emocje.
  • Przetwarzasz informacje.
  • My┼Ťlisz o konsekwencjach.
  • Rozwi─ůzujesz problemy.

 

Rutyny

  • Double Bubble
  • R├│┼╝ne punkty widzenia
  • Widz─Ö, my┼Ťl─Ö, zastanawiam si─Ö
  • Most

 

Materiał

  • Karty Dixit
  • Bingo
  • Test na uwa┼╝no┼Ť─ç (autorstwa moich Pi─ůtoklasistek)
  • Blop tree,

https://glennlimthots.wordpress.com/2016/03/11/the-blob-tree-psycho-emotional-test/

  • Wady zalet, zalety wad- ─çwiczenie z treningu tw├│rczo┼Ťci
  • Monika Kami┼äska, Nied┼║wied┼║ szuka przyjaci├│┼é, Dwukropek, Warszawa 2021r.
  • K┼é─Öbek w┼é├│czki
  • https://wakelet.com/@KARTY_Z_KLIMATEM
  • Trzy sita (Michel Piquemal, Bajki filozoficzne, s.5)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=309611020521038&set=pb.100044164282740.-2207520000..

Patrz─ůc na t─Ö grafik─Ö, pomy┼Ťla┼éam, ┼╝e jest idealna r├│wnie┼╝ do naszej, nauczycielskiej i uczniowskiej sytuacji, kiedy po miesi─ůcach pracy zdalnej m├│wi si─Ö o naszym powrocie do szko┼éy. Przecie┼╝ my nigdzie z niej nie wyjechali┼Ťmy, ca┼éy czas w niej jeste┼Ťmy, pracujemy, rozmawiamy, dzielimy rado┼Ťciami, ale te┼╝ zmagamy z naszymi s┼éabo┼Ťciami, trudno┼Ťciami.

Ucieszy┼é mnie fakt, ┼╝e zobacz─Ö moich uczni├│w, niekt├│rych pierwszy raz od miesi─Öcy. Na ka┼╝dej lekcji pyta┼éam o ich samopoczucie, ÔÇ×jak ┼╝ycie?ÔÇŁ, a oni o moje. By┼éy pogadanki, pogaduchy, ploteczki, wpadali do nas cz┼éonkowie rodziny, g┼é├│wnie ci puchaci ­čśŐ. Dbali┼Ťmy o relacje ka┼╝dego dnia, i to nie tylko na lekcji. Zdalne spotkania, praca online nagina┼éa do niewyobra┼╝alnych kszta┼ét├│w plan lekcji, pracy nauczyciela. W szkole stacjonarnej r├│wnie┼╝ nie jest to zmy┼Ťlone osiemna┼Ťcie godzin, a na ÔÇ×onlajnieÔÇŁ rozmowy, pytania, rado┼Ťci i w─ůtpliwo┼Ťci ÔÇ×sp┼éywa┼éyÔÇŁ do nauczyciela o ka┼╝dej porze dnia i nocy. ÔÇ×A czy pani wie? Mog─Ö przes┼éa─ç? Pani Agoo! Jest pani? Mog─Ö z pani─ů pogada─ç?ÔÇŁ Zawsze. Dlatego we mnie i pewnie wielu z nas jest baaaardzo du┼╝o emocji do przepracowania. Tych zwi─ůzanych z nami, naszymi odczuciami, prac─ů, sytuacj─ů rodzinn─ů, ale te┼╝ tych ÔÇ×ofiarowanych, podzielonychÔÇŁ z wieloma uczniami,┬á r├│wnie┼╝ z rodzicami. Dobrze, ┼╝e opr├│cz lawinowo pojawiaj─ůcych si─Ö szkole┼ä, scenariuszy, ikonografik, webinar├│w, spotka┼ä z ekspertem na temat tego, w jaki spos├│b uczni├│w powita─ç w szkole, zaczynaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ pojawia─ç propozycje, g┼éosy na rozmow─Ö o stanie emocjonalnym nauczycieli przechodz─ůcych z pracy zdalnej na stacjonarn─ů. Praca w starym zespole, a jednak nowym. Niby ja, a jednak inna. Dobrze w tej sytuacji mie─ç swojego cz┼éowieka, lub cz┼éowieka -nauczyciela/nauczycielk─Ö, to zawsze pomaga, przegada─ç, poszuka─ç wyj┼Ťcia, roz┼éadowa─ç napi─Öcie, wtedy ┼éatwiej wypi─ů─ç pier┼Ť i rzec ÔÇ×mam t─Ö mocÔÇŁ i ruszy─ç ku przygodzie z uczniami z u┼Ťmiechem na ustach. Chocia┼╝ je┼Ťli na u┼Ťmiech danego dnia miejsca nie ma i jaki┼Ť taki l─Ök przygniata, to te┼╝ nie warto udawa─ç, uczniowie ceni─ů prawd─Ö. Moi wiedz─ů, ┼╝e po tylu miesi─ůcach izolacji, przekroczenie progu szko┼éy, standardowe ┼Ťmiganie mi─Ödzy klasami, jest wyzwaniem i rado┼Ťci─ů, dlatego ustalili┼Ťmy, ┼╝e zrobimy to razem. Moja wewn─Ötrzna ma┼éa Aga kilkana┼Ťcie dni temu r├│wnie┼╝ posz┼éa ┬áz nimi, a potem obgadali┼Ťmy jak by┼éo ­čśŐ.

W pracy zdalnej, opr├│cz realizacji PP, bo to wa┼╝ne, konieczne i bezdyskusyjne, k┼éad┼éam nacisk na relacje, na GADANIE (a jestem w tym dobra :D), na ciekawe teksty, filmiki, no i MY┼ÜLENIE KRYTYCZNE. Bardzo mi i uczniom pomog┼éo to w tworzeniu naszych lekcji. Postawy i rutyny s─ů wyj─ůtkow─ů i szczeg├│ln─ů pomoc─ů w pracy i rozwoju nauczyciela oraz ucznia.

Przed postawieniem stopy w szkole, przeprowadzi┼éam z uczniami rozmow─Ö na temat ich oczekiwa┼ä, propozycji, obaw odno┼Ťcie przej┼Ťcia z w┼éasnego pokoju, domu do sali lekcyjnej.

W wypracowanych przez grupy materia┼éach uczniowie poprosili mnie o rozmawianie, prac─Ö w zespo┼éach, zostawienie rutyn, wolno┼Ť─ç w decydowaniu (formy pracy, sprawdzanie wiedzy), czytanie ciekawych tekst├│w, praktykowanie, wsp├│lne dzia┼éania. Tak te┼╝ si─Ö sta┼éo!!

 

Prowadz─Ö zaj─Öcia j─Özyka polskiego w pi─Öciu klasach. Dwie z nich- pi─ůta i ├│sma – s─ů r├│wnie┼╝ moje ­čśŐ, wychowawczo, i w tych w┼éa┼Ťnie zespo┼éach pierwsze lekcje zwi─ůzane by┼éy z relacjami, prac─ů grupow─ů, wspomnieniami, planami, na tekstach i w┼éasnych do┼Ťwiadczeniach, z humorem i zaufaniem. W pozosta┼éych trzech klasach na pierwszych spotkaniach rozmawiali┼Ťmy o prze┼╝yciach z lekcji online, o rado┼Ťciach i smutkach, co z lekcji zdalnych zostawiamy na polskim stacjonarnym. Pyta┼éam, kt├│re formy, metody, teksty spodoba┼éy si─Ö i sprawdza┼éy w pracy. Czy i co mam poprawi─ç, zmieni─ç. Przy pomocy kart Dixit okre┼Ťlali┼Ťmy sw├│j nastr├│j. Potem udawali┼Ťmy si─Ö na boisko, aby zagra─ç w bingo, kt├│re przygotowa┼éam dla uczni├│w. Du┼╝o zabawy, rozmawiania, interakcji oraz ┼Ťmiechu.

Bardziej rozbudowany cykl zaj─Ö─ç wychowawczych (4 lekcje) przeprowadzi┼éam w moje klasie pi─ůtej. Po radosnym powitaniu, i u┼Ťciskach, poprosi┼éam uczni├│w, aby przyjrzeli si─Ö postaciom na grafice ÔÇ×Blop treeÔÇŁ (znanej im, wykorzystywanej te┼╝ przy bohaterach literackich) i wybrali t─Ö, do kt├│rej im pierwsze go dnia szko┼éy stacjonarnej najbli┼╝ej. Porozmawiali┼Ťmy o wyborach, powodach takich uczu─ç, co mo┼╝na zrobi─ç z tymi pozytywnymi, a jak radzi─ç sobie z tymi negatywnymi.

Nast─Öpnie w zespo┼éach uczniowie zapisywali wady i zalety zdalnego/stacjonarnego nauczania. Kiedy sko┼äczyli, poprosi┼éam, aby znale┼║li w pozytywach minusy, a w tym, co negatywne ÔÇô korzy┼Ťci. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e wbrew wcze┼Ťniejszym obawom, uda┼éo si─Ö! W trakcie przypominali┼Ťmy sobie zasady pracy grupowej, kontrolowania g┼éo┼Ťno┼Ťci.

Entuzjazm okaza┼é si─Ö zara┼║liwy :D. Kolejnym krokiem by┼éo, nadal w grupach, wcielenie si─Ö w rodzic├│w, nauczycieli i r├│┼╝nych uczni├│w, przedyskutowanie i zapisanie┬á ich odczuciach zwi─ůzanych z tym, ┼╝e na lekcje zn├│w chodzimy ÔÇŽ do szko┼éy. Eksperci z pi─ůtek klasy ┼Ťwietnie poradzili sobie z tym zadaniem.

UCZNIOWIE Wreszcie czujemy si─Ö normalnie. Spotkamy si─Ö z kolegami i kole┼╝ankami.
RODZICE Boj─ů si─Ö, ┼╝e dzieci nie odnajd─ů si─Ö w szkole. Zastanawiaj─ů si─Ö, co si─Ö z nimi dzieje.┬á Czuj─ů si─Ö w domu samotni bez pociech.

Czuj─ů wewn─Ötrzny spok├│j, bo dzieci chodz─ů do szko┼éy i maj─ů kontakt z r├│wie┼Ťnikami, wracaj─ů do normalno┼Ťci, nie siedz─ů tyle przed komputerem. Rodzice, tak jak dzieci chc─ů normalno┼Ťci i braku zmartwie┼ä.

Ciesz─ů si─Ö, ┼╝e potomstwo wreszcie sobie posz┼éo. Jest cisza w domu. Wreszcie nie ma problem├│w z internetem.

NAUCZYCIELE Czy opanuj─Ö krzycz─ůce dzieci, szcz─Ö┼Ťliwych i rozbieganych uczni├│w? Pomaganie w stresie- czy dam rad─Ö? Nie mo┼╝na si─Ö skupi─ç przez gwar. Uczniowie nie zwracaj─ů na mnie uwagi. Czy nie sp├│┼║ni─Ö si─Ö do pracy? Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e mam dzieci ÔÇ×na ┼╝ywoÔÇŁ Martwi─Ö si─Ö tym, jak odnajd─Ö si─Ö ja i moi uczniowie po tak d┼éugim czasie zdalnej pracy. Mog─Ö przytuli─ç ucznia. Ju┼╝ mnie nie oszukuj─ů. Koniec z byciem Youtuberem i m├│wieniem do martwego przedmiotu.

 

Teraz czas na ruch. Moje uczennice przygotowa┼éy test na uwa┼╝no┼Ť─ç na pierwsze zaj─Öcia w szkole. Doskonale wywi─ůza┼éy si─Ö z zadania. Ka┼╝dy z uczni├│w, i ja!, mia┼é swoje zadanie do wykonania ­čśŐ. ┬áKlasa bawi┼éa si─Ö ┼Ťwietnie, lubimy takie te┼Ťciki:

  

Teraz bingo ÔÇ×Znajd┼║ kogo┼Ť, ktoÔÇŽÔÇŁ, a po nim rozmowa o nas w trakcie lekcji w domach i w trakcie lekcji w szkole. Pos┼éu┼╝yli┼Ťmy si─Ö b─ůbelkami ­čśŐ.

Cz─Östo w naszych rozmowach pojawia┼é si─Ö temat relacji, kole┼╝e┼ästwa, braku przyjaci├│┼é. Teraz na nowo poznajemy siebie, odnawiamy kontakty stacjonarnie. Na co mamy zwr├│ci─ç uwag─Ö, co jest najwa┼╝niejsze w relacjach przyjacielskich i kole┼╝e┼äskich? ┬áDlatego zatrzymali┼Ťmy si─Ö na tym temacie i przeczytali┼Ťmy razem ksi─ů┼╝k─Ö. ÔÇ×Nied┼║wied┼║ szuka przyjaci├│┼éÔÇŁ to kr├│tka i bardzo interesuj─ůca publikacja, kt├│rej lektur─Ö uczniowie podsumowali rutyn─ů Widz─Ö/s┼éysz─ÖÔÇŽ . My┼Ťl─ÖÔÇŽ . Zastanawiam si─ÖÔÇŽ .

Widz─Ö, ┼╝e nied┼║wiadek jest smutny. My┼Ťl─Ö, ┼╝e Nunek jest dobrym przyjacielem. Zastanawiam si─Ö, czy gdyby Nied┼║wiadek mia┼é tak du┼╝o przyjaci├│┼é, ilu odwiedzi┼é zwierz─ůt, to czy codziennie┬á by si─Ö z nimi spotyka┼é.

 

S┼éysz─Ö, ┼╝e Nunek jest bardzo empatyczny, potrafi wsp├│┼éczu─ç. My┼Ťl─Ö, ┼╝e z czasem zwierz─Öta polubi─ů Nied┼║wiadka.┬á Zastanawiam si─Ö, czy Nied┼║wiadek to wegetarianin.

Widz─Ö, ┼╝e je┼╝ jest m─ůdry. My┼Ťl─Ö, ┼╝e Nied┼║wiadek chce mie─ç przyjaci├│┼é. Zastanawiam si─Ö, dlaczego je┼╝ ma na imi─Ö Nunek.

S┼éysz─Ö, ┼╝e Nunek jest bardzo m─ůdry.

My┼Ťl─Ö, ┼╝ je┼╝ Nunek jest bardzo inteligentny i potrafi w ka┼╝dej sytuacji znale┼║─ç pow├│d do szcz─Ö┼Ťcia.

Zastanawiam si─Ö, czy mam podobn─ů sytuacj─Ö jak Nied┼║wiadek, ale d┼éu┼╝szym rozmy┼Ťlaniu stwierdzam, ┼╝e nie ­čśŐ.

Widz─Ö przyjaci├│┼é. My┼Ťl─Ö, ┼╝e s─ů szcz─Ö┼Ťliwi. Zastanawiam si─Ö, czy z czasem zwierz─Öta pokochaj─ů Nied┼║wiadka.

Widz─Ö, ┼╝e opr├│cz je┼╝─ů wszyscy uciekaj─ů przed nied┼║wiedziem. My┼Ťl─Ö, ┼╝e zwierz─Öta nies┼éusznie ucieka┼éy i ocenia┼éy nied┼║wiedzia po wygl─ůdzie, przys┼éowie m├│wi: ÔÇ×Nie oceniaj ksi─ů┼╝ki po ok┼éadceÔÇŁ.

Widz─Ö, ┼╝e nikt nie m├│g┼é by─ç chocia┼╝ odrobin─Ö empatyczny, by zaprzyja┼║ni─ç si─Ö z misiem. My┼Ťl─Ö, ┼╝e Nunek jest fantastyczny. Zastanawiam si─Ö, czemu inne zwierz─Öta s─ů takie samolubne.

Widz─Ö, ┼╝e nied┼║wied┼║ ma dziwny nos. My┼Ťl─Ö, ┼╝e ten nos wygl─ůda jak kie┼ébasa. Zastanawiam si─Ö, czy gdyby je┼╝ nie zna┼é nied┼║wiedzia, to czy nied┼║wied┼║ by go zna┼é.

Widz─Ö, ┼╝e Nied┼║wiadek by┼é mi┼éym misiem i ┼║le go ocenili. Reszta zwierz─ůt to siusiumajtki- maszyny do sprawiania przykro┼Ťci. My┼Ťl─Ö, ┼╝e ja bym si─Ö z tym Nied┼║wiadkiem zaprzyja┼║ni┼éa. Zastanawiam si─Ö, czemu Nunek nie nazwa┼é nied┼║wiedzia na przyk┼éad Kluseczka.

 

Zapyta┼éam uczni├│w o g┼é├│wne przes┼éanie tekstu. Co zabieramy ze sob─ů na przysz┼éo┼Ť─ç. Ot├│┼╝ same konkrety!

  • W ┼╝yciu warto rozumie─ç innych emocje.
  • Trzeba odr├│┼╝nia─ç dobro od z┼éa.
  • Warto da─ç sobie i innym szans─Ö.
  • Zawsze jest nadzieja.
  • Je┼Ťli jeste┼Ť nieempatyczny, ÔÇ×spadasz na d├│┼éÔÇŁ.
  • Nie odrzucaj, nie ra┼ä.
  • S─ů r├│┼╝ne sposoby na przyja┼║┼ä.
  • Nie ka┼╝dy musi mnie lubi─ç.
  • Nie oceniaj po ok┼éadce.
  • Otwarto┼Ť─ç i zrozumienie s─ů kluczem do dobrych relacji.

 

Cykl zaj─Ö─ç zako┼äczyli┼Ťmy rutyn─ů most (nasza klasa w czerwcu) oraz w┼é├│czk─ů (ukochan─ů przez uczni├│w, sprawdza si─Ö zdalnie i stacjonarnie). W┼é├│czka s┼éu┼╝y nam do przekazywania emocji, tym razem poprosi┼éam o dobre s┼éowo, informacj─Ö przekaz dla ca┼éej klasy. K┼é─Öbek ÔÇ×lata┼éÔÇŁ mi─Ödzy nami rozsiewaj─ůc dobre emocje ­čśŐ. Natomiast rutyna most pozwoli┼éa mi podsumowa─ç rozmowy, nasze pierwsze spotkania.

 

Moja druga klasa, wychowawczo, to ├│smoklasi┼Ťci. Pierwsze nasze spotkanie stacjonarne, to opieka nad nimi podczas egzamin├│w i kr├│tkie rozmowy przed i po napisaniu test├│w. Przez trzy dni oswajali┼Ťmy si─Ö ze sob─ů, przyzwyczajali┼Ťmy. Kiedy spotkali┼Ťmy si─Ö ju┼╝ na lekcji, zacz─Ö┼éam od pyta┼ä do mnie, a potem ruszyli┼Ťmy na boisko, aby zagra─ç w kalambury. Na weso┼éo, w ruchu i z wyborem. Kolejne spotkanie to praca w grupach, zacz─Ö┼éam od pokazania uczniom karty z klimatem:

Poprosi┼éam o przyjrzenie si─Ö i wykonanie rutyny widz─Ö, my┼Ťl─Ö, zastanawiam si─Ö. Zapyta┼éam si─Ö, jak ta grafika mo┼╝e odnosi─ç si─Ö, m├│wi─ç o nas w nowej edukacji stacjonarnej. Na pocz─ůtku oczywi┼Ťcie by┼éy ┼╝arty, ┼╝e wida─ç dinozaura, krow─Ö, wysp─Ö bez pla┼╝y. Jednak potem zag┼é─Öbili┼Ťmy si─Ö temacie, zdj─Öciu. Poprosi┼éam o por├│wnanie tego widoku do nas samych. Rozmawiali┼Ťmy o tym, dlaczego co innego wida─ç dla otoczenia, a co innego ÔÇ×siedziÔÇŁ w nas. Dyskutowali┼Ťmy o tym, czym mog─ů by─ç te elementy pod wod─ů (My┼Ťl─Ö, ┼╝e ka┼╝dy z nas czasami jest do┼éem wyspy. Widz─Ö dwie strony ska┼éy. My┼Ťl─Ö o naszych zewn─Ötrznych i wewn─Ötrznych wra┼╝eniach. Zastanawiam si─Ö, co sprawi┼éo takie uformowanie ska┼é. TEZA: Czy nasze codzienne prze┼╝ycia mog─ů uformowa─ç nasz charakter?). Poprosi┼éam uczni├│w o wra┼╝liwo┼Ť─ç, empati─Ö i zrozumienie dla ca┼éego baga┼╝u, z kt├│rym pojawili┼Ťmy si─Ö niedawno w szkole, kt├│ry ukrywamy z r├│┼╝nych powod├│w przed spo┼éeczno┼Ťci─ů.

Nast─Öpnie zwr├│ci┼éam uwag─Ö na warto┼Ť─ç s┼éowa w ┼╝yciu codziennym i szkolnym, zastanowieniu w wyra┼╝aniu my┼Ťli, kiedy jeste┼Ťmy w grupie. St─ůd lektura ÔÇ×Trzech sitÔÇŁ. Po przeczytaniu bajki przeszli┼Ťmy do rozmowy na temat bycia ze sob─ů, szacunku, plotkowania, ura┼╝ania s┼éowem. ┬áZabieramy ze sob─ů pouczenie Sokratesa, co robi─ç, kiedy nas ÔÇ×sw─Ödzi j─Özyk, by co┼Ť rzecÔÇŁ. Je┼╝eli to, co pragniemy wyjawi─ç, nie jest prawdziwe, ani dobre, ani po┼╝yteczne, to lepiej nic nie m├│wi─ç.

Zapyta┼éam uczni├│w, jaki maj─ů plan i pomys┼éy na nasz ostatni wsp├│lny miesi─ůc, co chcieliby razem robi─ç, jakie s─ů oczekiwania i pozytywne dzia┼éania (Chcemy klasowej wigilii ­čśŐ). Potem przyszed┼é czas na rutyn─Ö most i ÔÇ×Pozytywna 8b ┬áw┬á czerwcuÔÇŁ (gry-spacery-r├│┼╝norodno┼Ť─ç, opaleni┬á – zrelaksowani – cool; Czy szybko zleci ten czas? Czy kiedy┼Ť urz─ůdzimy spotkanie klasowe?;8b jest jak zoo, jak motyl, kt├│ry stara si─Ö wylecie─ç z kokonu). Na koniec zapyta┼éam, co zabieramy ze sob─ů z dzisiejszego spotkania (Dobre ch─Öci.).

    

Du┼╝o si─Ö dzia┼éo w ci─ůgu dw├│ch pierwszych tygodni nauczania stacjonarnego. Najwa┼╝niejsza by┼éa rado┼Ť─ç ze sob─ů, prze┼éamywanie lod├│w, dodawanie otuchy, otwarto┼Ť─ç, tolerancja i empatia. To za nami, a przed nami wzmacnianie relacji, dobrej atmosfery, dzia┼éanie, troch─Ö nauki i czytania ciekawych tekst├│w, rozm├│w, dyskusji i przystank├│w na ÔÇŽ.