Blog

Potrafisz pozostawić pracę w pracy?

Będąc dyrektorem szkoły, wychowawcą, nauczycielem nie tak łatwo jest w prosty sposób uciec od kłębiących się myśli o tym, co było, co jest i co będzie. Obraz całości, przyczyny, skutki, błędy, sukcesy, fakty, opinie. Refleksje, wątpliwości, poszukiwanie rozwiązań. Pytania: w jaki sposób pomóc, przekonać, poprawić, ulepszyć, zmienić? Dylematy. Co zrobić, żeby praca pozostała w murach.

POROZMAWIAJ GAŁĄZKĄ

To nie będzie recepta czy złoty środek na to, jak dogadać się z nastolatkiem. Jest mnóstwo poradników na ten temat, są programy lub warsztaty adresowane do rodziców. Sama doświadczyłam bardzo pozytywnych efektów uczestniczenia w tego typu zajęciach i dla mnie był to kopernikański przewrót w życiu. Posiadanie umiejętności komunikacyjnych jest niezwykle pomocne zarówno w życiu,.

Co zrobić ze sprawdzonym wypracowaniem?

Każde wypracowanie pisane przez uczennice i uczniów omawiam później w klasie. Często zadawałam sobie (oraz dzieciom) pytanie, czy moje komentarze zamieszczane w pracy są świadomie przyswajane przez adresatów. I równie często miewałam wątpliwości, czy przypadkiem widzialne są tylko punkty.   Wydaje mi się, że myślenie krytyczne wyciągnęło do mnie swoją pomocną dłoń. Siódmaki napisały pierwsze.

Jedna rutyna, a wiele tematów.

Czy to możliwe? A jednak tak. Myślenie krytyczne daje takie możliwości.  Na przykład rutynę double bubble zastosowałam do tematu emocje, a także przy tematach przyrodniczych w klasie drugiej. Sprawdziła się idealnie. Swoimi  emocjami często dzielę się ze swoimi uczniami , dlatego pewnego dnia, kiedy spotkało mnie smutne wydarzenie podzieliłam się tym z dziećmi. Wówczas usłyszałam.