Nie warto zadzierać z silnymi kobietami (ucz.kl.6). Poznajemy legendarną Wandę
POSTAWY
- Potrafisz przetwarzać informacje
- Rozwiązujesz problemy
- Kwestionujesz oczywistości i własne założenia
- Potrafisz analizować, oceniać
KOMPETENCJE KLUCZOWE
- Obywatelskie
- Osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
- W zakresie przedsiębiorczości
RUTYNY
- Most 1
- Pomyśl- znajdź parę- podziel się
- Teza-argument-pytanie
- Winda
MATERIAŁ
- Agnieszka Łuczak, Anna Murdzek, Między nami. Język polski 6, GWO, Gdańsk 2020, s.148 (Agnieszka Suchowierska, Wanda i Wanda).
- Tina Oziewicz, Co robią uczucia?, il. Aleksandra Zając, Dwie Siostry, Warszawa
Spotkanie z legendarną Wandą należało rozpocząć z przytupem, wybraliśmy rutynę MOST do rzeczownika odwaga. Po odczytaniu i rozmowie o propozycjach uczniów zatrzymaliśmy się, by podyskutować o cytacie z książki Tiny Oziewicz, że Odwaga odpoczywa w samym środku lasu. To już nasze kolejne spotkanie z tą cudowną publikacją.
Odczytaliśmy z podręcznika tekst o Wandzie, wcześniej uczniowie poznali pytania, na które powinni znaleźć odpowiedź, by następnie w grupach przygotować notatkę o bohaterce według jednego schematu. Szukali odpowiedzi na pytania: Kim była? Z jakiej rodziny pochodziła? Jaka była? Jaką była władczynią? Jakie trudne decyzje podjęła?
Po rutynie myślowej POMYŚL-ZNAJDŹ PARĘ I PODZIEL SIĘ przejechaliśmy się razem WINDĄ i poznaliśmy przemyślenia każdej z grup.
Przyszedł czas, aby wykorzystać zebraną wiedzę do argumentowania. Najpierw wspólnie zebraliśmy tezy, które uczniom „pasowały” do tematyki zajęć:
- Nie warto wychodzić za kogoś, kogo się nie kocha.
- Urodą można wygrać wojnę.
- Warto być odważnym.
- Nie warto zadzierać z silnymi kobietami.
- W życiu są ważniejsze sprawy niż małżeństwo.
- Ślub należy brać tylko z miłości.
7.Miłość to nie przymus.
- Do miłości trzeba dojrzeć.
- Trzeba mieć swoje zdanie i być niezależnym.
- Mądrością pokonasz wszystkie problemy.
- Odwzajemniona miłość uskrzydla.
Dobre, prawda!?! A to dopiero połówka klasy szóstej 😊!
Następnie każdy uczeń wybierał swój punkt do argumentacji (wedle wcześniej ustalonych wytycznych) rutyną TEZA-ARGUMENT-PYTANIE. Zapoznaliśmy się z propozycjami uczniów, przeanalizowaliśmy budowę argumentów, dobór lektur oraz pytania, jakie zaproponowali uczniowie. Jednym z nich, o sile kobiet, zajmiemy się na godzinie wychowawczej.
Myślenie zatrzymuje, rozwija, łączy i powoduje uśmiech na twarzy 😊.