Czy to dobrze, że się różnimy?

Czy to dobrze, że się różnimy?

Bycie siódmoklasistką czy siódmoklasistą może nie być łatwe. Pragnie się akceptacji jakiejś grupy, ale też wzmacniają się poszukiwania odpowiedzi na pytanie, kim i jaki/jaka jestem. To również wzmożony czas nauki. Dlatego na lekcji z siódmoklasistami i siódmoklasistkami pochyliliśmy się nad zagadnieniem różnorodności.

 

Postawy MK:

-> potrafisz analizować, tworzyć hipotezy, oceniać

-> rozpoznajesz swoje i innych osób emocje

 

Rutyny:

-> most

-> widzę, myślę, zastanawiam się

-> teza, argument, pytanie

-> bubble double

-> drabina metapoznania

 

 

Najpierw uczennice i uczniowie zbudowali MOST do słowa „różnice”. Na podstawie powstałych pytań i porównań wspólnie zastanowiliśmy się, czy to dobrze, czy źle, że ludzie się różnią. A następnie w grupach siódmoklasiści i siódmoklasistki za pomocą rutyny TEZA, ARGUMENT, PYTANIE debatowali nad różnorodnością. Wyszli od tezy, że „ludzie powinni być tacy sami”.

 

 

Początkowo było to trudne zadanie, ale pojawiło się kilka spostrzeżeń, nad którymi chwilę się zatrzymaliśmy.

 

Przyszedł czas na pracę z tekstem Przemka Staronia „Dlaczego jestem inny(a), czyli o mocy nieoczywistych talentów” z książki tegoż autora zatytułowanej „Szkoła bohaterów i bohaterek, czyli jak radzić sobie z życiem”. Aby uczynić słuchanie czynnym, grupy miały za zadanie pracować rutyną WIDZĘ…

 

Po odczytaniu tekstu przedstawiciele zespołów zaprezentowali efekty swojej pracy. I spróbowaliśmy osadzić przeczytany tekst w przestrzeni znanej uczennicom i uczniom. Czyli porozmawialiśmy o życiu. 😉

 

Następnie obejrzeliśmy krótkometrażowy film animowany „Alike” (https://youtu.be/kQjtK32mGJQ), który szczerze zainteresował siódmoklasistów i siódmoklasistki. Po tym krótkim seansie nastąpiła rozmowa o tym, co ich poruszyło, zastanowiło. I ponownie osadziliśmy tekst kultury w naszej rzeczywistości.

 

Pokusiliśmy się też o porównanie tych dwóch tekstów kultury, z którymi pracowaliśmy podczas naszego spotkania za pomocą BUBBLE DOUBLE.

 

 

 

Na koniec poprosiłam wszystkich, aby zastanowili się, co się dziś na zajęciach wydarzyło, co zabiorą z tego spotkania – w ubraniu refleksji w słowa i skonkretyzowane myśli pomogła rutyna DRABINA METAPOZNANIA, która pokazała nam, że warto było uczestniczyć w tej lekcji. 🙂

 

 

 

A co najważniejsze, chyba wszyscy wzmocniliśmy się w przekonaniu, że różnorodność wzbogaca nasz świat. 🙂

 

Kasia Bębenek