Dlaczego rozczarowanie ma w sobie czarowanie?

Dlaczego rozczarowanie ma w sobie czarowanie?

Postawy MK

  • Rozpoznaję swoich i innych osób emocje (potrzeby).
  • Potrafię przetwarzać informacje.
  • Kwestionuję oczywistości, własne założenia.
  • Potrafię analizować, tworzyć hipotezy i oceniać.

 

Rutyny MK

  • Most 1
  • 5x dlaczego?

 

Materiał

  • Malina Prześluga, Bajka o rozczarowanym rumaku Romualdzie, Tashka 2017.

 

Uwielbiam twórczość Maliny Prześlugi, dlatego z piątoklasistami wróciłam do jednej z jej książek. Zaczęliśmy od rutyny most do słowa rozczarowanie

Skojarzenia

  • smutek
  • niechęć
  • budyń 
  • złość
  • minki
  • dzieci
  • szkoła
  • klasa
  • wejście
  • bramka
  • rumak
  • ja
  • dziś
  • życie
  • żal
  • zaufanie
  • pomoc
  • kolega
  • rezygnacja

Pytania

  • Dlaczego rozczarowanie istnieje?
  • Po co jest rozczarowanie?
  • Jak mogłem temu zapobiec?
  • Dlaczego rozczarowanie nas nie cieszy?
  • Dlaczego wszyscy kłamią?
  • Dlaczego ludzie obiecują, a potem oszukują?
  • Kiedy czuję się rozczarowana?
  • Co to jest rozczarowanie?
  • Dlaczego rozczarowanie ma w sobie czarowanie?
  • Czy rozczarowanie może cieszyć?

Porównania

Rozczarowanie jest jak

  • nieprzyjemne zdziwienie.
  • brzydki dzień.
  • zawiedzenie na kimś.
  • balon, który odlatuje.
  • mój dzisiejszy dzień, który się nim okazał.
  • odwołany dzisiejszy sprawdzian.
  • złamana obietnica.

 

Po zapoznaniu się ze skojarzeniami uczniów, ich pytaniami do tematu i porównaniami, podyskutowaniu o uczniowskich zapisach, przeszliśmy do  tekstu. I to już jest aktorskie wyzwanie 😊.

Było dużo śmiechu, ale również później ciekawej, dojrzałej i zaskakującej dyskusji o bohaterze utworu. 

Uczniowie wypisywali do zeszytów po 10 rzeczowników w liczbie pojedynczej, które według nich najbardziej streszczają i oddają sedno bajki. Każdy z wyrazów następnie uzupełniali o jego rodzaj oraz kategorię własny/pospolity, konkretny/abstrakcyjny, żywotny/nieżywotny, osobowy/nieosobowy. Było to ćwiczenie utrwalające materiał z poprzednich zajęć. 

Np.

koń (męski)- pospolity, żywotny, nieosobowy, konkretny

emocja (żeński)- pospolity, nieżywotny, nieosobowy, abstrakcyjny

biegnie (nijaki)- pospolity, nieżywotny, nieosobowy, abstrakcyjny

schodek (męski)- pospolity, nieżywotny, nieosobowy, konkretny

 

Następnie postanowiliśmy rutyną 5xdlaczego dojść do sedna rozczarowania bohatera. Przy okazji sprawdziliśmy tok naszej analizy gałązką. Bardzo angażujące grupę zadanie. Ta rutyna często towarzyszy nam na zajęciach 😊.

Dlaczego Romuald był rozczarowany?

  • Bo liczył na uratowanie księżniczki.
  • Bo chciał się czuć ważny (sławny).
  • Bo chciał polepszyć swoją samoocenę.
  • By poznać swoją wartość.

 

Na podsumowanie pracy z tekstem była dyskusja o tym, czego uczy nas przygoda Romualda. Oto propozycje uczniów. 

  • Powinniśmy doceniać „małe rzeczy”.
  • Ważne jest samodzielnie podejmowanie decyzji.
  • Warto podejmować się wyzwań.
  • Musimy uczyć się samodzielności i wytrwałości.
  • Należy rozwiązywać problemy (MK 😊) i się ich nie bać.

 

Warto te wskazania zabrać ze sobą 😉.