Dlaczego rozczarowanie ma w sobie czarowanie?
Postawy MK
- Rozpoznaję swoich i innych osób emocje (potrzeby).
- Potrafię przetwarzać informacje.
- Kwestionuję oczywistości, własne założenia.
- Potrafię analizować, tworzyć hipotezy i oceniać.
Rutyny MK
- Most 1
- 5x dlaczego?
Materiał
- Malina Prześluga, Bajka o rozczarowanym rumaku Romualdzie, Tashka 2017.
Uwielbiam twórczość Maliny Prześlugi, dlatego z piątoklasistami wróciłam do jednej z jej książek. Zaczęliśmy od rutyny most do słowa rozczarowanie.
Skojarzenia
- smutek
- niechęć
- budyń
- złość
- minki
- dzieci
- szkoła
- klasa
- wejście
- bramka
- rumak
- ja
- dziś
- życie
- żal
- zaufanie
- pomoc
- kolega
- rezygnacja
Pytania
- Dlaczego rozczarowanie istnieje?
- Po co jest rozczarowanie?
- Jak mogłem temu zapobiec?
- Dlaczego rozczarowanie nas nie cieszy?
- Dlaczego wszyscy kłamią?
- Dlaczego ludzie obiecują, a potem oszukują?
- Kiedy czuję się rozczarowana?
- Co to jest rozczarowanie?
- Dlaczego rozczarowanie ma w sobie czarowanie?
- Czy rozczarowanie może cieszyć?
Porównania
Rozczarowanie jest jak
- nieprzyjemne zdziwienie.
- brzydki dzień.
- zawiedzenie na kimś.
- balon, który odlatuje.
- mój dzisiejszy dzień, który się nim okazał.
- odwołany dzisiejszy sprawdzian.
- złamana obietnica.
Po zapoznaniu się ze skojarzeniami uczniów, ich pytaniami do tematu i porównaniami, podyskutowaniu o uczniowskich zapisach, przeszliśmy do tekstu. I to już jest aktorskie wyzwanie 😊.
Było dużo śmiechu, ale również później ciekawej, dojrzałej i zaskakującej dyskusji o bohaterze utworu.
Uczniowie wypisywali do zeszytów po 10 rzeczowników w liczbie pojedynczej, które według nich najbardziej streszczają i oddają sedno bajki. Każdy z wyrazów następnie uzupełniali o jego rodzaj oraz kategorię własny/pospolity, konkretny/abstrakcyjny, żywotny/nieżywotny, osobowy/nieosobowy. Było to ćwiczenie utrwalające materiał z poprzednich zajęć.
Np.
koń (męski)- pospolity, żywotny, nieosobowy, konkretny
emocja (żeński)- pospolity, nieżywotny, nieosobowy, abstrakcyjny
biegnie (nijaki)- pospolity, nieżywotny, nieosobowy, abstrakcyjny
schodek (męski)- pospolity, nieżywotny, nieosobowy, konkretny
Następnie postanowiliśmy rutyną 5xdlaczego dojść do sedna rozczarowania bohatera. Przy okazji sprawdziliśmy tok naszej analizy gałązką. Bardzo angażujące grupę zadanie. Ta rutyna często towarzyszy nam na zajęciach 😊.
Dlaczego Romuald był rozczarowany?
- Bo liczył na uratowanie księżniczki.
- Bo chciał się czuć ważny (sławny).
- Bo chciał polepszyć swoją samoocenę.
- By poznać swoją wartość.
Na podsumowanie pracy z tekstem była dyskusja o tym, czego uczy nas przygoda Romualda. Oto propozycje uczniów.
- Powinniśmy doceniać „małe rzeczy”.
- Ważne jest samodzielnie podejmowanie decyzji.
- Warto podejmować się wyzwań.
- Musimy uczyć się samodzielności i wytrwałości.
- Należy rozwiązywać problemy (MK 😊) i się ich nie bać.
Warto te wskazania zabrać ze sobą 😉.