Jedna rutyna, a wiele tematów.

Jedna rutyna, a wiele tematów.

Czy to możliwe? A jednak tak.

Myślenie krytyczne daje takie możliwości.  Na przykład rutynę double bubble zastosowałam do tematu emocje, a także przy tematach przyrodniczych w klasie drugiej. Sprawdziła się idealnie.

Swoimi  emocjami często dzielę się ze swoimi uczniami , dlatego pewnego dnia, kiedy spotkało mnie smutne wydarzenie podzieliłam się tym z dziećmi. Wówczas usłyszałam jak klasa mówi, że jedna z naszych uczennic ma również smutny dzień. To mnie skłoniło do zastosowania rutyny double buble. Poszukiwaliśmy  różnic i podobieństw w emocjach: smutek i radość. Środek to oczywiście podobieństwa  czyli  co mają te uczucia wspólnego , po bokach to czym się różnią. Tutaj pracowaliśmy wspólnie i najważniejsze to to, co wpisali uczniowie w części wspólnej , że żadne z tych uczuć nie jest stałe, po prostu mija. To opracowanie powiesiłam na gazetce i wisi już jakiś czas. Skorzystaliśmy z niego już wiele razy. Często w trudnych sytuacjach przypominamy sobie ,że życie jest zmienne i nic nie trwa wiecznie.  Dzieci tak jak i my dorośli, czasami potrzebują takiej życiowej mądrości, aby umieć radzić sobie z problemami.

Ta sama rutyna pomogła mi w pracy nad problemem klasowym jaką jest niezrozumienie, kto to przyjaciel, a kto to kolega. Problem polega na tym, że są uczniowie , którzy nie chcą pracować  z kolegami z klasy , bo to nie ich przyjaciele. Ten temat ciągle się przewija w naszych rozmowach, ale zastosowanie rutyny, gdzie dzieci same dostrzegły różnice i podobieństwa bardziej trafił do moich uczniów. I tak jak poprzednio wywiesiłam opracowaną rutynę na gazetce i kiedym zaczyna się na ten temat dyskusja odwołuję się do tego, co stworzyli. Problem nie zniknął , ale ważne, że trwa krótko i pojawia się współpraca w grupie.

Na podsumowanie tematu z edukacji przyrodniczej o temacie drzewa, rutyna double buble, także się sprawdziła. Tutaj pracowaliśmy w grupach po kilka osób. Temat ciekawy dla dzieci i choć tak naprawdę omawiany już w przedszkolu, można ciągle zwiększać wiedzę na ten temat. Rozmowy, oglądanie książek, sprawdzenie w praktyce tego co wiemy czyli wycieczka do lasu to ciekawe elementy tego tematu. Ma się takie wrażenie ,że dzieci już tyle wiedzą na ten temat. Ale dopiero rutyna double bubble pobudza ich do głębszego myślenia, bo porównanie drzew iglastych i liściastych , a zwłaszcza znalezienie co mają wspólnego, a czym się różnią, wcale nie było łatwe. Prace nie są okraszone ogromną ilością pomysłów, ale dla mnie cenna podsłuchana wypowiedź kolegi z grupy, po debacie.

– „ Fajnie nam wyszło, co?”

Rutyna ta oprócz tego, że zachęciła do myślenia, skorzystania ze swojej wiedzy, utrwalenia wiedzy to dała okazję do współpracy, a także do dobrej zabawy. A mnie pokazała z czym mamy problem i nad czym muszę popracować.

Przedstawię tutaj schemat tej rutyny, a zastosowanie już opisałam, więc jeśli komuś się spodobało to zapraszam do testowania. Pod numerem 1 wpisujemy hasła, nazwy, tematy, osoby, wydarzenia itp. które chcemy porównać. W kółkach w środku, które są połączone z jednym i drugim kołem dużym to jest to co jest wspólne , a po bokach czym się różni to co wpisaliśmy w dużych kołach. Ale jak widzicie nie chodzi tylko o porównanie. Ta rutyna ma wiele zastosowań. Sami sprawdźcie, co daje nam praca z Double Bubble.