Co zrobić ze sprawdzonym wypracowaniem?

Co zrobić ze sprawdzonym wypracowaniem?

Każde wypracowanie pisane przez uczennice i uczniów omawiam później w klasie. Często zadawałam sobie (oraz dzieciom) pytanie, czy moje komentarze zamieszczane w pracy są świadomie przyswajane przez adresatów. I równie często miewałam wątpliwości, czy przypadkiem widzialne są tylko punkty.

Wydaje mi się, że myślenie krytyczne wyciągnęło do mnie swoją pomocną dłoń. Siódmaki napisały pierwsze rozprawki, ja je sprawdziłam, zostawiając jedynie komentarze do prac.

A na spotkaniu omawiającym wypracowanie poprosiłam, aby uczennice i uczniowie przeanalizowali swoje prace z moimi wskazówkami za pomocą rutyny Widzę, myślę, zastanawiam się.

Podobnie pracowaliśmy w klasie 5, tu na warsztat piątaki wzięły opowiadania lub listy.

Po dłuższej chwili zostawienia uczennic i uczniów z ich wypracowaniami poprosiłam chętne osoby do podzielenia się swoją pracą. Następnie porozmawialiśmy, co innego się zadziało na naszym spotkaniu. Zarówno siódmaki jak i piątaki zwróciły uwagę, że wczytały się z większą uwagą i świadomością w moje wskazówki.

Zatem kształtowaliśmy takie postawy MK jak:

  1. potrafisz analizować, tworzyć hipotezy, oceniać,
  2. potrafisz przetwarzać informacje.

 

Później oczywiście zabraliśmy się za ćwiczenia redakcyjne. Jestem zadowolona i z nadzieją oczekuję następnych spotkań poświęconych omawianiu wypracowań. 🙂