Einstein i myślenie krytyczne.

Einstein i myślenie krytyczne.

„ Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz być w ciągłym ruchu.”  – Albert Einstein.  Jak rozumiem te słowa? Umiejętność poruszania się naprzód w każdej naszej dziedzinie życia jest ważnym momentem naszego rozwoju. Jest wiele spraw, które powinny zostać takie jakie były, czyli bez zmian. Są nam potrzebne do poczucia bezpieczeństwa, organizacji naszej codzienności. Ale nasze życie podlega ciągłym zmianom, na które ma wpływ to co nas spotyka, to z kim się spotykamy. Czy to jest możliwe, aby nic się nie zmieniało? Dlatego też powinniśmy  analizować to co się wydarza wokół nas, wyciągać wnioski i iść naprzód. Obecnie dostęp do Internetu, książek, ogólnej wiedzy daje możliwość rozwijania się. Stagnacja jest najgorszą rzeczą w naszym życiu. Zabiera chęć do działania, zabiera siłę i motywację. Powoduje niezrozumienie środowiska wokół , którego toczy się nasze życie.

Słowa Einsteina powinny być mottem edukacji.  To jest najważniejsze zadanie i cel edukacji XXI wieku. Iść naprzód. Nie może edukacja młodych ludzi stać w miejscu.  Nie możemy my nauczyciele stać w miejscu w rozwijaniu się, uczeniu i zdobywaniu  nowej wiedzy i stosowania jej w swojej pracy. Jesteśmy odpowiedzialni za młodych ludzi, za ich rozwój , naukę, wyposażenie w umiejętności, które będą mu potrzebne do życia w dzisiejszym świecie. Stagnacja w edukacji  to brak kreatywności, samodzielności i odpowiedzialności dzisiejszego młodego człowieka.  A dzisiaj już wiemy ,że chcielibyśmy , aby młodzi ludzie byli empatyczni, biorący odpowiedzialność za to czego się nauczą, umiejący radzić sobie z emocjami, potrafiący pracować w zespole, wytrwali, nie podążający ślepo za tym co się im podaje, pełnego szacunku dla innych i siebie samych. Aby iść naprzód i nie spaść z roweru trzeba odwagi, pokory i chęci, zwłaszcza od nas nauczycieli.  Myślenie krytyczne i rozwijanie 10 postaw świetnie wpisuje się w słowa Einstaina. To metoda, która rozwija 4K czyli kreatywność, komunikacje, krytyczne myślenie, kooperacje. To ostatnie to umiejętność zarządzania, ale nie tylko ludźmi, ale przede wszystkim sobą, swoim czasem i życiem. To metoda , która pozwala, aby jednocześnie uczeń i nauczyciel szedł naprzód, zachowując równowagę.

Więc wsiądź na rower i jedź.

Czas wiosenny to dobry czas, aby rozwijać postawy:

– Rozpoznajesz swoje i innych emocje.

– Sprawdzasz fakty.

– Umiesz tworzyć logiczne powiązania.

Zastosowałam rutyny:

Kolor , symbol, obraz.

Początek, środek, koniec.

 

Postawę rozpoznajesz swoje i innych emocje tutaj jak i na każdej lekcji rozwijam rozmawiając z uczniami, a także ucząc ich słuchania innych.

 

Skrócony przebieg zajęć.

  1. Rozmowa na temat przedstawionych zagadek o wiośnie.
  2. Oglądanie filmu o oznakach nadchodzącej wiosny-

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

Dużym zdziwieniem dla dzieci był wygląd skowronka. Wielu z nich zadziwiło się jego barwami piórek, że taki mało atrakcyjny, a tak pięknie śpiewa. Korzystając z  różnych źródeł  dowiedzieliśmy się, że do gniazda najpierw przylatuje tata bocian. Szykuje  domek dla swojej rodzinki.

  1. Zastosowanie rutyny : Początek, środek, koniec.

Nawiązując do wiadomości o boćku, na udostępnionej tablicy był pokazany obrazek boćka sprzątającego gniazdo. Dzieci miały narysować tą sytuację i uzupełnić obrazki o początek , co się wydarzyło za nim przyleciał do gniazda oraz co się wydarzyło po przylocie mamy bocianowej.

   Kolejny temat który łączy się z wiosną to Święta Wielkanocne.

Skrócony przebieg zajęć:

  1. Zastosowanie rutyny: kolor, symbol, obraz.

Dzieci miały w podany wyżej sposób przedstawić temat : ŚWIĘTA.

To wcale nie jest łatwe dla takich pierwszoklasistów. Ale myślenie dzieci i to jak pomału, krok po kroku zastanawiają się, są bardziej uważne i skupione i zaczynają przedstawiać coraz ciekawsze propozycje skłoniło mnie do stosowania tej rutyny na swoich lekcjach. Kolor oczywiście łatwo wybierały, symbol trochę trudniej, ale przypomnieliśmy sobie lekcję o piktogramach. Więcej czasu zajmuje skojarzenie sobie obrazu- sytuacji, ale nie każdemu to sprawiało kłopot. Ważne jest to, że każdy narysował, czasami niektórzy obraz i symbol podobnie, ale później dopowiadali o co chodzi. Zawsze staram się, aby po takiej pracy dzieci miały szanse wypowiedzieć się i to wszystkie. Do tego często stosuję patyczki z imionami z Oceniania Kształtującego. Losuję wówczas kolejność wypowiadania się. 

  1. Oglądanie strony o zwyczajach świątecznych Genially-

https://tiny.pl/r8hll

https://tiny.pl/r8hl2

wybrane elementy z wybranych stron

  1. Rozmowa jakie zwyczaje dzieci mają w domu. Co w czasie tych świąt lubią najbardziej, a czego nie lubią robić.
  2. Rozwiązywanie zagadek – wordwall

https://wordwall.net/resource/455732/biologia/memory-wiosenne-kwiaty

https://tiny.pl/7hkbm

oczywiście do wyboru

  1. Oglądanie ilustracji palmy wielkanocnej.

Tutaj dla mnie ważna była uważność. Sprawdzaliśmy wspólnie co jest faktem czyli co dokładnie widzimy. Prosta zabawa , a jednak dzieci dość powierzchownie z początku oglądały zdjęcie. Dopiero dodatkowymi pytaniami przykułam ich uwagę.  W ten sposób rozwijałam postawę : Sprawdzasz fakty. Uczy dzieci analizowania tego co widzą i to co słyszą, bo niektórzy wypowiadali zdania , które nie do końca zgadzały się z obrazem. Więc mogliśmy przećwiczyć co jest faktem, a co tylko czyimś zdaniem czyli opinią.

Obserwacje wykorzystałam do zadania z matematyki, gdzie dzieci miały narysować palmę wysoką na 10 cm. Tutaj musiały zaplanować rysowanie, bo wysokość liczyła się z wierzchołkiem palmy. Następnie drugą palmę o 5 cm krótszą od poprzedniej i trzecią taką wysoką jaką wysokość w sumie mają pierwsza i druga palma.

Każde zajęcia na których pracuję w oparciu o myślenie krytyczne pokazują jak dzieci się rozwijają , jak z każdymi nowymi zajęciami są pełne pomysłów, zaangażowania, chętne do wypowiedzi i działania. A co najważniejsze każdy chce się wypowiadać, bo wie, że liczy się także i jego pomysł i zdanie.