Matematyka i myślenie krytyczne
Matematyka i myślenie krytyczne zestawiają się razem idealnie. Chcemy, aby uczniowie posługiwali się umiejętnościami, które określone są w postawach myślenia krytycznego. Ważne jest, aby chcieli tego również uczniowie. Dlatego naszym zadaniem jest umożliwienie uczniom odkrywanie korzyści wynikających z bycia osobą posługującą się myśleniem krytycznym i świadomie wpływającą na swoje uczeniem się.
Przygotowując się do lekcji lub działu tematów zwracamy uwagę na to, które z postaw będą szczególnie rozwijane. Staramy się to przemyśleć i zaplanować, tak aby powstał proces ukierunkowany na realizację zakładanych celów. Podczas zajęć, może pojawić się sytuacja, która będzie wymagać weryfikacji planów i dostosowania się do nowej sytuacji, gdyż pytania, argumenty czy kwestionowanie założeń stworzą nowe wyzwania. W elastyczny sposób można je uwzględnić, ale pamiętając dokąd i po co zmierzamy ze swoimi uczniami.
Ucząc się matematyki uczeń ma możliwość rozwijać każdą z postaw MK:
- umiesz tworzyć logiczne powiązania
- rozwiązujesz problemy
- myślisz o konsekwencjach
- potrafisz analizować, tworzyć hipotezy, oceniać
- potrafisz przetwarzać informacje
- kwestionujesz oczywistości i własne założenia
- myślisz o myśleniu
- sprawdzanie faktów.
Skoro uczniowie często współpracują ze sobą w parach lub grupach to w naturalny sposób pojawia się:
- rozpoznawanie swoich i innych potrzeb i emocji
Mając na uwadze, że naszym celem jest rozwijanie postaw myślenia krytycznego możemy dokonać wyboru rutyn, które ułatwią nam osiągnięcie celu. W wymaganiach ogólnych podstawy programowej znajduje się zapis dotyczący wymagań z zakresu rozumowania i argumentacji. W myśleniu krytycznym te umiejętności są obecne. Jedną z pomocnych rutyn w tym zakresie jest Teza – argument – pytanie, a skoro uczniowie na egzaminie spotykają się z poleceniami typu wykaż, uzasadnij to warto umożliwić im nabywanie umiejętność posługiwania się argumentami. Rutyna wdraża uczniów do procesu rozumowania, zachęca do zadawania pytań. Podczas pracy indywidualnej stosuję ją np. w połączeniu z rutyną Pomyśl – znajdź parę – podziel się – dzięki czemu uczniowie mają możliwość rozwijania umiejętności sprawdzania faktów, kwestionowania własnych założeń. Rutyna sprawdza się w pracy indywidualnej, w małych grupach i w pracy z całą klasą. W zależności od formy pracy indywidualnej, grupowej czy z klasą na tablicy, na arkuszu papieru lub na kartce tworzone są trzy kolumny TEZA | ARGUMENT| PYTANIE
Rozpoczynamy od modelowania procedury poprzez postawienie tezy, następnie formułowanie argumentów i pogłębiających pytań. W edukacji zdalnej można skorzystać z narzędzi on-line, aby łatwiej zaprezentować wpisy do poszczególnych kolumn. Korzyścią stosowania tej rutyny jest to, że uczniowie po jej wdrożeniu coraz częściej uzasadniają odpowiedzi również w sytuacjach, gdy nie korzystają z niej bezpośrednio np. w przypadku zadań typu prawda fałsz podają argumenty na potwierdzenie wyboru, dzięki czemu ograniczeniu ulega przypadkowe wybieranie odpowiedzi. Uczniowie częściej poszukują własności i powołują się na nie podczas udzielania odpowiedzi.
Przykładowe zastosowanie:
- pytania wymagające w odpowiedzi podania uzasadnienia w postaci argumentu „za” lub „przeciw”
- zadania wymagające oceny typu prawda-fałsz
- zadania wymagające wyboru odpowiedzi i uzasadnienia
- zadania wymagające udowodnienia, wykazania
- przykładowe zadania egzaminacyjne wymagające argumentowania
Prostym przykładem skuteczności myślenia krytycznego jest sytuacja z lekcji w klasie IV, gdy uczniowie poznawali ułamki dziesiętne i jeszcze nie wiedzieli, że 0,7=0,70 . Dysponując dotychczasową wiedzą i argumentami stwierdzili, że zapis do rysunku jest błędny. W czasie lekcji uzyskali nowe wiadomości, dzięki którym mogli zakwestionować dotychczasowe przekonania i posłużyć się nowymi argumentami. Najcenniejszym był fakt, że zauważyli proces swojego uczenia się oraz, że błędy w tym procesie nie są niczym złym.
Screen przedstawia pierwszy fragment lekcji, gdy uczniowie jeszcze twierdzili, że zapis jest błędny.
Źródło przykładu – Zeszyt ćwiczeń kl. 4 GWO.