Myślenie krytyczne a Słuszna Sprawa

Myślenie krytyczne a Słuszna Sprawa

Zajmuje się myślenie krytycznym już od ponad 15 lat. Z początku z ciekawości, potem dla przygody, a potem, gdy naprawdę zrozumiałem co to jest, to z misji. Przeze wiele lat moja misja była tylko w mojej głowie i brzmiała dość arogancko, dlatego praktycznie nigdzie jej nie ogłaszałem. „Nauczyć Polaków myślenia” to było krótkie, zrozumiałe dla mnie, ale gdy zdarzało się, że podzieliłem się nią z kimś, to sporo czasu zajmowało mi wyjaśnienie co za tym się kryje. Ale przede wszystkim miałem do czynienia z dość agresywną postawą „to chcesz powiedzieć, ze nie potrafię myśleć?!”, którą musiałem rozbrajać. Zatem przez wiele lat miałem poczucie, że w mojej wizji brakuje początku, środka, końca a przede wszystkim klarowności i jasności dla odbiorcy. Brakowało w niej również tego elementu zaintrygowania, zaciekawienia, tego „powiedz mi więcej” od słuchacza, którego chcę porwać za sobą.

 

Wierzę, że teraz to się zmieni. Dzięki niedawnej lekturze nowej książki Simona Sinka (tego od „Zacznij od dlaczego?”) „Gra bez końca”, która w nowy, oryginalny sposób tworzy narrację swojej misji, dlaczego coś chcemy robić, poświęcamy temu życie.

Poniżej znajdziecie moją misję, misję społeczności myślenia krytycznego. To bardzo ważne słowa, które determinują nasze zachowania, działania, postawy. Dla takiej Słusznej Sprawy warto się poświęcać 😊

 

Wierzymy, że szkoła – po koniecznych zmianach – może dobrze przygotować uczniów do ich dorosłego życia dorosłego. Wierzymy, że nauczyciele mogą efektywnie rozwijać kompetencje niezbędne w XXI wieku, takie jak myślenie krytyczne, komunikacja, kooperacja, kreatywność (4K).

Budujemy społeczność edukatorów, którzy chcą służyć tej „Słusznej Sprawie”.

Nasza społeczność fanów i praktyków myślenia krytycznego jest otwarta dla każdego – dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, zarówno placówki publiczne, jak niepubliczne mogą do nas dołączyć i rozwijać myślenie krytyczne u swoich u dzieci i młodzieży oraz dorosłych.

Nauczycielom i dyrektorom służymy pomocą, wsparciem, modelowaniem; otwarcie dzielimy się naszymi doświadczeniami, przemyśleniami, sukcesami, porażkami. Wszystko po to, by razem być silniejszymi, sprawniejszymi i skuteczniejszymi w wypełnianiu naszej głównej misji.

Przede wszystkim jednak służymy dzieciom – to one są najważniejsze, one są przyszłością tego kraju, tego świata. Każde dziecko potrzebuje mądrego przewodnika, który będzie dla niego oparciem, towarzyszem, przewodnikiem, ale nie nauczycielem.

Służymy, ale nie obsługujemy. To uczeń jest odpowiedzialny za własne uczenie się. Nasi nauczyciele są moderatorami procesu edukacyjnego a ich rola to ciągła praca nad tworzeniem uczniom coraz lepszych warunków do uczenia się, zawsze w kulturze myślenia krytycznego.

Jesteśmy przekonani, że myślenie krytyczne jest ponadczasową kompetencją, filozofią życia, która pozwoli przetrwać najgorsze „sztormy” i pomoże w optymalnym, pięknym rozwoju każdego człowieka. Na myślenie krytyczne nigdy nie jest za wcześnie, nigdy też nie jest za późno. Myślenie krytyczne to samoświadomość – im bardziej świadoma jednostka, tym bardziej świadome społeczeństwo. Naszym celem jest zbudowanie fundamentów społeczeństwa obywatelskiego, które zmieni na lepsze nasz kraj, nasz świat.

Aby to wszystko mogło się ziścić, potrzebujemy, by każde dziecko w Polsce miało dostęp do edukacji sprzyjającej rozwijaniu myślenia krytycznego. Choć taka wizja może się wydawać utopijna, to wierzymy że warto się jej poświęcić. Na całe życie.

Jeśli odpowiada Ci nasza wizja, pragniesz rzeczywistej przemiany polskiej edukacji wierzysz w oddolną zmianę szkoły – dołącz do naszej społeczności.