Myślenie krytyczne i życzliwość

Myślenie krytyczne i życzliwość

Każdy temat, każda sytuacja jaka się wydarza w szkole, w życiu codziennym to okazja do zastosowania myślenia krytycznego. Dzień życzliwości jest właśnie takim tematem, który warto opracować.

Czy to dobry temat dla klasy pierwszej?

Biorąc pod uwagę, że myślenie krytyczne rozwija taką postawę jak: Rozpoznajesz swoje i innych emocje, to oczywiście tak. Wybrałam jedną postawę, ale trzeba pamiętać, że myślenie krytyczne rozwija 10 postaw i tak naprawdę rozwijając jedną , rozwija się jeszcze inne przy okazji. Dla przypomnienia 10 postaw myślenie krytycznego to:

1. Umiesz tworzyć logiczne powiązania.
2. Odróżniasz fakty od opinii.
3. Rozwiązywanie problemów.
4. Rozpoznajesz swoje i innych emocje.
5. Myślenie o myśleniu.
6. Myślisz o konsekwencjach.
7. Kwestionujesz oczywistości i własne założenia.
8. Potrafisz przetwarzać informacje.
9. Sprawdzasz fakty.
10. Potrafisz analizować, tworzyć hipotezy, oceniać.

Poza tym klasa pierwsza to etap budowania relacji, budowania atmosfery klasy jako grupy społecznej, w której obowiązują wspólnie ustalone zasady. Bycie życzliwym dla siebie dobrze wpisuje się w te zasady. Życzliwość to hasło, którego nie używa się często, a może powinno, dlatego dobrze jest rozpocząć od zebrania informacji co dzieci wiedzą na dany temat i jaki poziom wiedzy jest w kasie. Do takiej szybkiej i krótkiej analizy bardzo dobrze sprawdza się rutyna Most 1, gdzie 3 słowa, 2 pytania i 1 porównanie daje obraz od czego musimy zacząć.

3 słowa – szczęśliwość, grzeczny, życzenia, rzecz, żarty, rzeczywistość
2 pytania – Co jest życzliwość?
1 porównanie/ matafora – życzliwość ptak, życzliwość jak rzecz

myślenie krytyczne życzliwość

Jak widać jeszcze niewiele wiemy na temat życzliwości i choć z pozoru może temat wydawać się trudny dla młodszych dzieci, to jednak po jego opracowaniu okazało się, że warto było się nad tym pochylić.

Aby dzieciom przybliżyć temat życzliwości każde z dzieci otrzymało czarne i czerwone serduszko. Na sali zostały rozłożone obrazki przedstawiające różne sytuacje życiowe, bliskie dzieciom. Dzieci podchodziły do obrazków, przyglądały się im i układały serduszko czerwone przy obrazkach gdzie wg nich osoba zachowała się w stosunku do drugiej osoby w sposób życzliwy, a czarne odwrotnie. Dzieci bardzo szybko rozpoznały te sytuacje. Później rozmawialiśmy na temat obrazków, a także oglądanego filmu:  https://www.youtube.com/watch?v=Icx7hBWeULM&feature=emb_logo

Film mówi, o jeżyku, który swoimi kolcami niszczy każdą zabawę przez co traci przyjaciół. Ale nie do końca ponieważ przyjaciele robią mu niespodziankę, dzięki której bierze udział we wspólnej zabawie. Piękna historia warta oglądnięcia i przegadania z dziećmi.

test na rozpoznanie życzliwości

I czas na podsumowanie zajęć czyli zastosowanie rutyny Most 2

Tutaj jeszcze raz pojawiają się 3 wyrazy, 2 pytania/odpowiedzi, 3 porównania:

3 słowa- pomaganie, rozweselanie, dzielenie się, wspieranie, zgodna zabawa, nie bijemy się

2 pytania/ odpowiedzi -ktoś komuś sprawia radość, niespodziankę , prezent,

robienie czegoś dla kogoś

1 porównanie – życzliwość jak dobry uczynek, życzliwość jak fajna gra z kimś

rutyna most 2

Po takiej analizie spotkaliśmy się w kręgu, aby porozmawiać na temat: Czy bywam życzliwy? Czy spotykam się na co dzień z życzliwością i w jakich sytuacjach. Skoro dzień był o życzliwości, a podsumowanie pokazało, że jest to także sprawianie czegoś dobrego dla drugiej osoby, to zajęcia zakończone zostały życzliwym gestem czyli wręczeniem pudełeczka niespodzianki z napisem np. Cieszę się, że jesteś. To nawiązanie do w/w filmu o jeżyku , a pomysł zaczerpnięty ze strony:

Nie jeż się! Bo zawsze możesz znaleźć sposób.

cieszę się że jesteś

Po analizie lekcji widać, że dzieci dzięki tej metodzie radzą sobie doskonale przy okazji bawiąc się i niepostrzeżenie zdobywając wiedzę, nowe wiadomości, kompetencje, a co najważniejsze rozwijają postawy tak ważne dla nich, w osiąganiu sukcesu w życiu dorosłym. Aby jednak umieć wykorzystać te umiejętności trzeba już od najmłodszych lat rozwijać umiejętność myślenie krytycznego, bo jest to proces , który trwa więc szkoda czasu i warto zaczynać od najmłodszych dzieci. Metoda jest prosta, a przygotowanie do zastosowania rutyn w klasie wymaga dosłownie kilku minut. Patrząc jak otwiera umysły moich dzieci, jaką daje radość polecam ją każdemu. Kto jeszcze nie zgłębił tajników myślenia krytycznego niech się spieszy.