Nauczycielu – zatrzymaj się!

Nauczycielu – zatrzymaj się!

Dzień za dniem ucieka. Pracujesz w tempie, tyle spraw do załatwienia, do przemyślenia. Kolejną lekcję trzeba przygotować, kolejny problem klasowy rozwiązać, znaleźć pomysł jak zaciekawić dzieci, jak ogarnąć nauczanie zdalne. Coś musisz doczytać, coś posłuchać. Takie ciekawe wykłady, super konferencja, jeszcze webinar darmowy,  nie możesz odpuścić. Tyle ciekawych rzeczy się pojawiło, a każda rzecz dostępna bez wychodzenia z domu. No właśnie. Więc siedzisz w domu, nie wychodzisz. Godziny mijają , a jeszcze rodzina czeka, obowiązki. Jeszcze chcesz ciasto upiec, sprawić komuś niespodziankę, pomóc koleżance. Szkoła, praca, dokształcanie, dyrektor, koleżanki , uczniowie, dzieci itd. O wszystko się martwisz, troszczysz.

A Ty ? Myślisz o sobie? Czy słuchasz swojego organizmu? Czy ono nie woła dość?

                                              Najwyższa pora w swoim życiu zastosować Myślenie Krytyczne i jego podstawową zasadę

 

Więc zatrzymaj się. Usiądź choć na chwile i pomyśl.

Kiedy ostatnio czytaliście dobrą książkę nie związaną z waszą pracą. Kiedy usiedliście z filiżanką kawy przy dobrej muzyce. Albo zrobiliście sobie orzeźwiającą kąpiel, albo biegi. Kiedy ostatnio poszliście na ten piękny zimowy spacer. Takiej pięknej zimy dawno nie było. Patrząc na uroki przyrody doładowujesz swoje akumulatory. Co zrobiliście tylko dla siebie? Dbanie o swój dobrostan nie jest egoizmem, ale dbanie o swoje zdrowie , emocje, a tym samym dbanie o wszystkich  z którymi się spotykamy, bo sfrustrowani i przemęczeni nie zawsze jesteśmy mili.

Pomimo, że mam tego wszystkiego świadomość, nawet mam wsparcie córki , która mnie mobilizuje do ćwiczeń, dobrego odżywiania to jednak mam poczucie ,że marnuje czas i ciągle jestem zmęczona. Więc usiadłam i zastosowałam rutynę: „ Myślę, widzę, zastanawiam się”. Przeanalizowałam co jest faktem i co z tym mogę zrobić. To spowodowało, że musiałam się na chwilę zatrzymać. Usiąść i znaleźć czas dla siebie. Popatrzeć na siebie z boku.

 

Widzę

Myślę

Zastanawiam się

Szybko się męczę

Pracuje w tempie

Szybciej się irytuję

Dużo oglądam , słucham webinarów, książek związanych ze szkołą i mam już przesyt

 

 

 

Boli mnie głowa, chyba ze zmęczenia

Muszę planować swój czas

Potrzebuję więcej czasu na aktywny odpoczynek

Mam poczucie straty czasu

Powinnam tak zaplanować czas, abym mogła częściej wychodzić na świeże powietrze

 

 

 

Jeśli będę zapisywać co mam zrobić w ciągu dnia to nie będę pracować  chaotycznie

Czy stosowanie metody Wima Hofa poprawi jakość komfortu mojego życia

Zastanawiam się nad listą marzeń

Jaka jestem

 

Tak o to dotarłam do kilku ciekawych wniosków, a idąc dalej ciekawych spostrzeżeń i…….zaczęłam szukać, ale czegoś dla siebie.

 

Czy wiesz, że głębokie wdechy i powolne wydechy uwalniają dużą ilość dwutlenku węgla?

Nie będę opisywać tutaj techniki, ale ważne jest to, że daje ona relaks, a później dostarcza energii.

Polecam przeczytać – Metoda Wima Hofa i  zastosować się do jego wskazówek. Ja już wiem,że warto.

A teraz pytanie czy masz marzenia? Czy wiedzieliście, że bez marzeń nasze życie jest trochę puste?

Bo marząc układasz plan, drogę  i idziesz do celu. Sam cel nie jest w sobie najważniejszy, ale właśnie droga jaką planujesz. To nas napędza i daje radość.

Ale, żeby do tego dojść trzeba sobie układać i planować każdy swój dzień. W taki sposób nie marnujesz swojego cennego czasu. Ale musisz pamiętać, że to nie znaczy, że musi się wszystko wypełnić, ale to powoduje, że nie żyjesz w chaosie i dbasz także o siebie. Więc ucz się marzyć. Wypisz sobie 100 marzeń i zacznij je spełniać. Wierz mi, dasz radę tyle wymyśleć, bo mogą to być małe, maleńkie i duże marzenia.

Kolejny punkt na przemyślenia. Czy byliście już na spacerze, czy go zaplanowaliście? Nie ma potrzeby jechać w ciekawy, klimatyczny zakątek Polski. Wystarczy wyjść z domu do parku, nad rzekę, ale również na uliczne dróżki. Wystarczy, abyś o jednej rzeczy zapamiętał. Zatrzymaj się oddychaj głęboko, poobserwuj jak się czujesz, jakie myśli przychodzą do ciebie. Rozglądnij się wokoło pomału, uważnie, znajdź kilka ciekawych rzeczy nawet takie małe. Zobacz jaka jest piękna zima.  Bądźcie uważni, bo uciekają nam rzeczy istotne choć małe. Przyroda to magia dzięki której czuję się szczęśliwa, wolna i spokojna.

Jak widać Myślenie Krytyczne to metoda , którą można wykorzystać nie tylko w szkole, na lekcji, ale także w naszym życiu codziennym. Bo przecież każdy z nas powinien od czasu do czasu zatrzymać się pomyśleć nad swoim życiem. Powinniśmy podchodzić do swojego życia z refleksją. Analizowania czy idziemy w dobrym kierunku. Ta umiejętność refleksji przyda się nam także w pracy z naszymi uczniami, żeby nie iść utartymi drogami. Patrzeć, analizować, sprawdzać i zmieniać soje metody pracy. Bo zmienia się świat, sposób życia, uczenia się, myślenia, działania. Więc  nie możemy tkwić w tym samym punkcie.   

To teraz czas na Rutynę 12  kreatywnych pytań . Pytania zmuszają nas do  kreatywnego myślenia, poszukiwania, diagnozowania, odkrywania.

  1. Czy masz marzenia?
  2. Ile planujesz przeczytać książek?
  3. Lubisz spacerować?
  4. Za co jesteś wdzięczna?
  5. Czy naprawdę chcesz coś zmienić?
  6. Czy jesteś szczęśliwa?
  7. Co daje mi radość?
  8. Na czym najbardziej mi zależy?
  9. Jakie są moje priorytety?
  10. Czy  dbam  w równym stopniu  o pracę, dom, moje pasje, zdrowie?
  11. Jestem dla siebie życzliwa?
  12. Jestem uważna na siebie, na świat?

Czy piliście kiedyś „Księżycowe mleko’? Nie. To spróbujcie.  Z tym napojem lub kawą usiądźcie teraz w wygodnym fotelu, odpowiedzcie sobie na te pytania, albo stwórzcie swoje własne. Jeśli myślicie, że te wszystkie działania nie są warte zachodu to się mylicie.

       Nauczyciel zmęczony, sfrustrowany, z brakiem życzliwości dla siebie nie da rady uczyć uczniów radzenia sobie z problemami, nie da rady uczyć dzieci empatii, szacunku. Nie pokaże swoim uczniom co w życiu jest ważne, nad czym trzeba się pochylić, nad czym zatrzymać, co odpuścić, a do czego dążyć. Myślenie Krytyczne rusza nasze przyzwyczajenia, zmusza nas do odkrywania siebie na nowo. Spróbuj.