Potrafisz pozostawić pracę w pracy?

Potrafisz pozostawić pracę w pracy?

Będąc dyrektorem szkoły, wychowawcą, nauczycielem nie tak łatwo jest w prosty sposób uciec od kłębiących się myśli o tym, co było, co jest i co będzie. Obraz całości, przyczyny, skutki, błędy, sukcesy, fakty, opinie. Refleksje, wątpliwości, poszukiwanie rozwiązań. Pytania: w jaki sposób pomóc, przekonać, poprawić, ulepszyć, zmienić?
Dylematy.
Co zrobić, żeby praca pozostała w murach szkoły, a życie osobiste było życiem osobistym?
Popatrzmy na siebie, przyjrzyjmy się, pomyślmy i zastanówmy się. „Łatwo się mówi” pomyślisz, wczoraj trudny rodzic, kilka problemów z uczniami, kontrola Państwowej Inspekcji Pracy albo innej kontrolującej nas instytucji, nauczyciel- dyrektor, który słucha, ale nie słyszy, choroby pracowników, urwana klamka, przeciekająca toaleta, brak miejsca, zalana piwnica, przeciekający dach, itd. itp.

Wychodząc ze szkoły próbujemy zamknąć rozdział pt. „Praca”, postawić granice.  Często nie dajemy rady, wnosimy cały bagaż trosk do domu. Potrafisz pozostawić pracę w pracy? Spróbujmy myśląc krytycznie, zadając pytania, kwestionując.

Sięgnijmy po rutynę Myślenia Krytycznego „Części/Cele- Funkcje/Złożoności”

Pierwsza pomoc dla pracujących na rzecz innych ludzi, edukujących, zarządzających pochylających się z troską, szukających „ złotego środka”. Odnajdźmy części każdego dnia, tygodnia, przypatrzmy się ich funkcjom i oceńmy, jaki mają wpływ na całość, na nasze działania, na nasze być albo nie być w pracy i poza nią.

  1. Część: Plan tygodnia
    Funkcja: Wizualizacja działania w czasie. Porządek. Optymalizacja. Znajomość celu. Złożoności: Wykonujesz rzeczy istotne. Odpowiadasz na potrzeby. Podążasz do celu.
  2. Część: Świadomość siebie
    Funkcja: Masz wiedzę, kiedy pracujesz z największą energią. Rozumiesz, czego potrzebujesz by być skuteczną/ skutecznym, kreatywną/kreatywnym. Znasz swoje wartości, potrzeby, słabe i mocne strony.
    Złożoności: Wpływasz na cały zespół, na rozwiązywanie problemów, na to jak postąpisz. Nie jesteś zaskoczona/y swoją reakcją.
  3. Część: Nawyki lub jeśli wolisz krótkie procedury
    Funkcje: Zadbanie o formę, o relacje, sprawność fizyczną, umysłową, krąg przyjaciół, pasje, hobby.
    Złożoności: Dostajesz dodatkową dawkę energii, polepszasz swoje samopoczucie.
  4. Część: Rytuały
    Funkcja: Wprowadzasz się w stan relaksu.
    Złożoności: Przeprogramowujesz się z trybu praca na tryb dom.
  5. Część: Technologia
    Funkcja: Pracujesz tam, gdzie chcesz. Masz dostęp do niezliczonych danych, narzędzi, aplikacji.
    Złożoności: Jesteś dostępny, gotowy( wszystkim nam się przyda tzw. detoks technologiczny).
  6. Część: Priorytety
    Funkcje: Nie przesadzasz. Ograniczasz swoje cele. Priorytety społeczne są częścią priorytetów.
    Złożoności: Wykonujesz to, co konieczne i masz czas dla siebie.
  7. Część: Harmonogram na jutro
    Funkcje: Przypomnienie, uporządkowanie, zmiany, delegowanie.
    Złożoności: Jesteś na bieżąco.
  8. Część: Sprawy niedokończone
    Funkcje: Ustalenie terminu, ważności, szukanie pomocy.

Złożoności: Świadomie zakończysz dzień.

Wprowadzajmy w swoje życie myślenie o nas samych. Pamiętajmy, że każda najmniejsza zmiana jest zmianą. Warto być dla siebie przyjacielem/ przyjaciółką i warto zadbać o życie osobiste.

Pozdrawiam,

Agnieszka Pilch