STOP stereotypom!
To jak to jest z tymi stereotypami? Postanowiliśmy rozprawić się z tematem na zajęciach wychowawczych. Moi ósmoklasiści są niczym różnokolorowe pudełko kredek, to indywidualiści, dyskutanci, świadomi, młodzi ludzie o różnorodnych poglądach i zainteresowaniach 😊.
Tu z pomocą przychodzą postawy i rutyny myślenia krytycznego oraz dobrany odpowiednio materiał pomocniczy. Reszta w rękach i głowach naszych uczniów.
Postawy MK
- Potrafisz analizować, tworzyć hipotezy, oceniać.
- Myślisz o konsekwencjach.
- Kwestionujesz oczywistości, własne założenia.
Materiał:
– filmik „Stop stereotypom” (https://www.facebook.com/watch/?v=1001829036829440)
Zaczęliśmy RUTYNĄ MYŚL, KOMBINUJ, ODKRYWAJ. Zapytałam uczniów, co już wiedzą na temat stereotypów, jaka jest definicja problemu i jego rozumienie.
Wypowiedzi uczniów w obszarze – myśl:
Stereotypy ograniczają nas, bo społeczeństwo nas jakoś nazywa i każe nam być takimi, jak te stereotypy.
Kiedy w filmach i serialach jest dobra reprezentacja różnych grup, to łatwiej myśleć w taki sposób, że nie wierzymy w stereotypy.
Stereotypy są głupie i zdecydowanie za często są wykorzystywane jako argumenty, chociaż nie mają nimi nic wspólnego.
Powtarzanie czegoś nieustannie, w kółko, sprawia, że dla niektórych staje się faktem.
Stereotyp nie bierze się z niczego.
Są, bo tak się przyjęło.
Łatwo oceniamy, np. po wyglądzie.
Są eksperymenty, które mówią, że stereotypy są podświadome.
Ludziom wydaje się, że są tolerancyjni.
Pytania uczniów w obszarze – kombinuj:
Dlaczego grupy społeczne i polityczne wykorzystują stereotypy, żeby nastawiać przeciwko sobie ludzi?
Dlaczego stereotypy są wykorzystywane w życiu codziennym jako argumenty?
Dlaczego powtarzamy stereotypy, skoro w większości są one nieprawdziwe?
Dlaczego my w nie wierzymy? Skąd one się biorą?
Pomysły uczniów na zmianę w obszarze – odkrywaj:
-Weźmy stereotyp z różnych grup społecznych i „przepracujmy”.
-Otwórzmy swoją głowę na zdanie innych.
– Pracujmy nad postawą –„ja nie muszę mieć racji”, co sprawi, że zaczniemy z uwagą i tolerancją słuchać, co ktoś inny ma do powiedzenia. Wdróżmy postawę, która opiera się na zaufaniu do drugiego człowieka – „ciekawisz mnie i to, co masz, mówisz, myślisz; chcę cię poznać, ale nie zmieniać”.
– Patrzmy sobie w oczy.
Kolejnym krokiem było obejrzenie wspólnie filmiku „Stop stereotypom”, aby porozmawiać o wrażeniach, doborze prezentowanych w eksperymencie grup, odwadze i wstydzie. Polecam wszystkim ten krótki materiał, który wzrusza, przystępnie mówi o tym, że wszyscy gdzieś przynależymy i powinniśmy szukać tego, co nas łączy.
Na koniec zdalnego spotkania zapytałam Ósmoklasistów z czym wychodzą z dzisiejszych zajęć, co zabierają do codzienności.
Wskazywali konieczność rozmawiania ze sobą, bo ludzie muszą komunikować się otwarcie, bez strachu, bez wytykania błędów i różnic. Uczniowie podkreślali, aby nastawić się na wspieranie się podobieństwami. Powinniśmy unikać działań agresywnych. Mówimy, że ktoś zachowuje się jak zwierzę, a przecież agresja to domena ludzi, nie zwierząt. Tłumaczenie swojego zachowania naturą, to słaba wymówka człowieka.