Różne definicje myślenia krytycznego
Michael Scriven: Krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów.
John Dewey: Refleksyjne myślenie jest czynnym, wytrwałym i uważnym rozważaniem jakiegoś przekonania lub przypuszczalnej formy wiedzy – ze względu na podstawy, na których się opiera, oraz dalszych wniosków, do których doprowadza.
Stella Cottrell: Krytyczne myślenie jest złożonym procesem rozważania pewnego problemu, w który zaangażowany jest szeroki wachlarz umiejętności i postaw:
- rozpoznawanie stanowisk, argumentów i wniosków prezentowanych przez innych ludzi,
- ewaluacja dowodów na rzecz alternatywnych punktów widzenia,
- uczciwa ocena przeciwstawnych argumentów i dowodów,
- umiejętność czytania pomiędzy wierszami i identyfikacji fałszywych lub krzywdzących założeń,
- rozpoznawanie technik mających sprawić, że dane stanowisko będzie w odbiorze bardziej przekonujące niż inne (np. pewnych narzędzi perswazji),
- rozważanie spraw w ustrukturyzowany sposób, wnikliwie i z wykorzystaniem logiki,
- wyciąganie wniosków na temat stopnia uzasadnienia argumentu na podstawie silnych dowodów i sensownych założeń,
- prezentacja własnego punktu widzenia w sposób ustrukturyzowany, jasny, przemyślany
- taki, który łatwiej przekona innych.
Edward Glaser: Myślenie krytyczne to postawa wyrażająca się w gotowości do rozpatrywania w przemyślany sposób problemów i przedmiotów, które wchodzą w zakres doświadczenia, znajomość logicznych metod rozumowania i dociekania, pewna wprawa w stosowaniu tych metod. Postawa krytycznego myślenia wymaga nieustającego wysiłku rewidowania każdego przekonania czy innej przypuszczalnej formy wiedzy w świetle dowodów ją wspierających i dalszych konkluzji, do których ona prowadzi.
Christopher Hitchens: Istota niezależnego umysłu nie leży w tym, co myśli, ale w jak myśli
Richard W. Paul: Myślenie krytyczne polega na myśleniu o twoim myśleniu, gdy myślisz, aby poprawić swoje myślenie.
The Foundation for Critical Thinking: Myślenie krytyczne to zdyscyplinowany intelektualnie proces aktywnej i umiejętnej konceptualizacji, stosowania, analizowania, syntetyzowania i / lub oceniania informacji zebranych lub generowanych przez obserwację, doświadczenie, refleksję, rozumowanie lub komunikację, jako przewodnik po wierze i działaniu